گاهی اوقات افراد کارهایی انجام می‌دهند که نادانسته سبب ناشنوایی خود می‌شوند.
دکتر مهدی اکبری شنوایی شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان علائم پارگی گوش را شامل درد ناگهانی گوش، خروج ترشح از گوش، تب کردن و غیره دانست و گفت: پارگی گوش بسته به سه دلیل است، نخستین دلیل عفونت گوش میانی است که می تواند سبب آسیب به پرده ی گوش شود در این صورت ترشحات گوش به صورت چرک از گوش خارج می‌شود. دلیل دیگر صدا‌های بلند مثل انفجار، ترقه و غیره که سبب کاهش شنوایی می‌شود.
ادامه مطلب
 
وی بیان کرد: برخی افراد برای رفع خارش یا تمیز کردن از وسایلی همچون خودکار یا گوش پاک کن استفاده می‌کنند که با وارد کردن آن وسیله سبب فشار ناگهانی به پرده‌ی گوش و سبب عفونت گوش میانی و در نتیجه پاره شدن پرده‌ی گوش می شود.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: جرم داخل گوش به صورت اتوماتیک تولید و خارج می شود. دارای خاصیت آنتی باکتریال می‌باشد و به عنوان ماده‌ی حفاظتی در داخل گوش قرار دارد بنابراین با خروج این ماده‌ی حفاظتی(جرم) خود فرد محیط را برای ورود بسیاری از باکتری ها و قارچ ها مساعد می‌کند.  
 
اکبری اظهار کرد: دلیل حدود 30 تا 40 درصد کم شنوایی، ورود ناگهانی آب به داخل گوش است که منجر به عفونت داخل گوش می‌شود بنابراین بهتر است قبل از حمام با استفاده از روغن وازلین در داخل مجرای گوش از ورود آب به گوش جلوگیری شود یا در صورت عفونت در سنین پایین بهتر است آنتی بیوتیک استفاده شود. بنابراین افراد باید محیط داخل گوش را خشک نگه دارند که سبب عفونت گوش و به مرور پارگی پرده‌ی گوش نشود.