دکتر حسین اسلامبولچی مدیر بزرگترین کمپانی مخابرات آمریکا AT&T است. او مخترعی بی‌نظیر و یک مدیر جسور و کاملا موفق است که همه کارکنان شرکت برای ایده‌های نوآورانه او احترام قائل‌اند و در مقابل قوانینی که او وضع می‌کند سر فرود می‌آورند.

دکتر حسین اسلامبولچی به دو قانون بزرگ باور دارد و آن را برای همه اعضای شرکت ضروری می‌داند. قوانین او به ظاهر ساده به نظر می‌رسند، ولی در عمل بار تعهد و مسئولیت سنگینی را روی تمام رده‌های مهندسی و خدمات شرکت AT&T تعریف می‌کند.

آن دو قانون بزرگ به اسم قانون‌های یک و صفر معروفند و معنای آنها این است:

ادامه مطلب...

    • قانون یک: یک بار انجام بده، درست انجام بده و همیشه به کار ببر.
    • قانون صفر: خرابی‌ها را صفر کن، پاسخ‌دهی را فوری ساز و امور را حتی‌الامکان به صورت خودکار و اتوماتیک انجام بده.

اینکه دکتر حسین اسلامبولچی چگونه می‌خواهد با استفاده از ایده‌های نوآورانه خویش همچنان شرکت AT&T را به عنوان یک شرکت بزرگ پیشتاز در حوزه تازه‌های ارتباطات نگه دارد، فرصت جداگانه‌ای می‌طلبد.

اما آن چیزی که در تفکر و رفتار دکتر اسلامبولچی و همه آدم‌های موفق شاخص و برجسته است و از آنها چهره‌ای متفاوت و ممتاز می‌سازد، قوانین درست و ارزشمند و والایی هستند که این افراد برای زندگی خود پذیرفته‌اند و آن قوانین را با جدیت و غیرت دنبال می‌کنند.

بیایید کمی متوقف شویم و به خودمان بنگریم و ببینیم خود ما، در هر حوزه از زندگیمان به چه قوانینی پایبند هستیم و آیا این قوانین را با جدیت و اراده قوی پی‌گیری می‌کنیم؟

اگر معتقدیم ورزش برای سلامتی خوب است، پس چرا برای این باور صحیح و اثبات شده، در سرزمین وجود خود قانونی وضع نمی‌کنیم و خود را ملزم به حرکت و ورزش مستمر و پیوسته نمی‌سازیم؟

اگر باور داریم که رفتارهای صادقانه و رعایت اصول اخلاقی برای سلامتی روانی و ذهنی خودمان و اطرافیانمان ضروری است، چرا قوانین و اصول مشخص و روشنی را برای خودمان وضع نمی‌کنیم که مانع از بدکرداری و بدرفتاری ما شود؟

تفاوت افراد خیلی موفق با افراد معمولی فقط در نوع و جنس قانون‌هایی که به آن باور دارند نیست، بلکه در ثبات‌قدم و پایداری و تداوم تعهد درونی آنها به رعایت و اجرای کامل این قوانین در همه لحظات زندگی آنهاست.اصوئ

با بی‌اعتنا بودن به اصول و قواعد و ولنگاری و بی‌نظمی،
هیچ فعالیتی به نتیجه نمی‌رسد و هیج نتیجه‌ای عاید نمی‌شود.

اصل بزرگ موفقیت این است که باید بر اساس قواعد و قوانین از قبل مشخص و درست عمل کرد تا نتایج تضمینی و حتما درست و عالی به دست آورد. فرق آدم معمولی با آدم همیشه موفق در درک همین اصل بزرگ است. نمونه زنده آن دکتر اسلامبولچی و دو قانون بزرگ صفر و یک اوست.