عوامل موفقیت در آزمون سراسری

هر سال، داوطلبان زیادی در آزمون سراسری شرکت می‌کنند و از میان این جمع پر شمار، فقط گروهی خاص به خواسته و هدف خود، که ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظرشان است، نایل می‌شوند. در واقع، این عده به طور کامل به هدف خود رسیده و پیروز می‌شوند. با توجه به اینکه در حال حاضر، عده بسیار زیادی از شما داوطلبان گرامی، مشغول مطالعه برای یک حضور موفق در آزمون سراسری هستید، در این مقاله لازم دیدیم تا از راه‌های موفقیت و پیروزی در آزمون سراسری با شما صحبت کنیم تا با توجه به این موارد و عمل به آنها، در همین مراحل اولیه کار بتوانید موفق شده و به هدفتان برسید. برای موفقیت در این آزمون، حتماً موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

 
1-    بخواهید و پافشاری کنید
وینسنت تی. لمباردی می‌گوید: «تفاوت بین یک فرد ناموفق و موفق، عدم توانایی یا کمبود دانش او نیست؛ بلکه نخواستن اوست.» آرزو، معنی دیگری برای خواسته است. برای موفق شدن باید بیشتر از هر چیز دیگری، آرزوی موفق شدن داشته باشید. افراد موفق، لزوماً باهوش‌تر و قوی‌تر از دیگران نیستند؛ ولی آرزوی آنها بیشتر است و آرزوی فراوانی برای دیدن تحقق هدفشان دارند. آیا شما هم این آرزوی فراوان را دارید؟ بدون آرزو، انگیزه رسیدن به هدف را نخواهید داشت.
     یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل موفقیت، این است که شما واقعاً بخواهید موفق شوید، و برای رسیدن به این موفقیت، پافشاری و سماجت به خرج دهید. وقتی شما چیزی را می‌خواهید، تمام انرژی‌های دنیا دست به دست هم می‌دهند تا شما را به آن خواسته و هدف مورد نظرتان برسانند؛ پس ابتدا اهداف خود را از شرکت در آزمون سراسری مشخص کنید و سپس با تلاش و کوشش فراوان و با فرستادن انرژی‌های مثبت، برای رسیدن به این اهداف پافشاری کنید و به هیچ وجه به خود اجازه ندهید تا انرژی‌ها و سخنان منفی یا اتفاقات ناگوار، شما را از رسیدن به هدفتان بازدارند. اگر یک بار یا حتی چندین بار، شکست را تجربه کردید، باز هم ناامید نشوید؛ بلکه مجدداً تلاش و پافشاری کنید و مطمین باشید که این بار موفق خواهید شد.
 
2-   انگیزه داشته باشید
بسیاری از دانش آموزان، از لحاظ توانایی و برخورداری از استعداد یادگیری، بسیار شبیه به هم هستند، ولی در پیشرفت تحصیلی، تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. این تفاوت، نه تنها در تحصیل، بلکه در سایر فعالیت‌های غیرآموزشی این افراد هم به چشم می‌خورد. شاید از خود سؤال کرده باشید که چرا چنین تفاوتی وجود دارد و چه چیزی عامل ایجاد این تفاوت است. یکی از عوامل توجیه کننده این مطلب، علاقه و انگیزه است.علاقه و انگیزه دانش‌آموزان، هم نقش علت را بازی می‌کند و هم نقش معلول را؛ یعنی یادگیرندگان علاقه‌مند به یک موضوع، نسبت به یادگیرندگان کم علاقه، موفقیت بیشتری کسب می‌کنند، و دوباره، این موفقیت بیشتر، سطح علاقه و انگیزه آنها را نسبت به این موضوع و موضوع‌های مشابه آن افزایش می‌دهد؛ پس حتماً به خاطر داشته باشید که این موتور مهم موفقیت و پیروزی را، یعنی علاقه به کاری که انجام می‌دهید و علاقه به هدفی که می‌خواهید به آن برسید، همیشه درنظر داشته باشید. برای ایجاد علاقه و انگیزه کافی هم حتماً سعی کنید که به اهداف خود فکر کرده و همیشه آنها را در ذهن خود مرور کنید.
 
3- تمرکز کنید
از عوامل بسیار مؤثر برای افزایش بهره‌وری در مطالعه و درک بهتر درس‌ها و موفقیت در تحصیل، داشتن تمرکز حواس به هنگام مطالعه است؛ یعنی فرد این توانایی را در خود ایجاد کند که با اختیار و توجه، دقت خود را روی موضوع یا کاری که انتخاب کرده، با میل و اراده متمرکز کند و از توجه به سایر موضوعات و کارها خودداری کند. برای ایجاد تمرکز حواس، باید عواملی را که مانع از تمرکز می‌شوند، شناخت و در جهت رفع آنها اقدام کرد. از جمله این عوامل می‌توان به بی‌علاقگی به موضوع مورد مطالعه، ناهماهنگی اراده و تخیل، مشغول بودن ذهن و … اشاره کرد.
 
4-   برنامه ریزی کنید
کمتر شخصی را می‌توان یافت که بدون برنامه‌ریزی، به موفقیت رسیده باشد. برنامه‌ریزی، جزو قدم‌های اصلی و اولیه موفقیت است و بدون آن، رسیدن به هدف، دشوار است. برای آزمون سراسری نیز، برنامه‌ریزی در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و درازمدت، امری لازم است؛ پس برای موفقیت در آزمون سراسری، یک برنامه روزانه، هفتگی، ماهیانه و بلند مدت داشته باشید و برای عمل به آن، با تمام وجودتان تلاش کنید. اگر جزو افرادی باشید که از ابتدا کارهای خود را با بی‌نظمی و بدون برنامه انجام می‌داده‌اید، شاید در ابتدا عمل به برنامه تدوین شده سخت باشد، اما کم کم خواهید دید که چقدر راحت می‌توانید با برنامه، درس خوانده و موفق شوید.
 
5-   هدف خود را تعیین کنید
برنامه‌ریزی صحیح، هنگامی امکان پذیر است که هدف، بخوبی تعیین و تعریف شده باشد؛ ضمن آنکه باید تصویر روشنی از آن هدف وجود داشته باشد تا کارها و تلاش‌های لازم در راستای رسیدن به آن، به نتیجه برسد. اهداف می‌توانند بلند مدت و کوتاه مدت باشند و حتی هدف کوتاه مدت را می‌توان به گام‌های کوچک‌تر تقسیم کرد؛ مثلاً اگر هدف بلند مدت، قبولی در رشته خاص در دانشگاهی خاص است، می‌توان هدف کوتاه مدت را مطالعه درست و کامل دروس در پایان هر سه ماه دانست و گام های کوچک را مطالعه هفتگی، روزانه و حتی مطالعه بخشی از دروس بر شمرد.
 
6-   خیال پردازی کنید
جیمز آلن می‌گوید: «خیالی که شما در ذهنتان آن را می‌ستایید و ایده آلی که در صدر قلبتان می‌نشانید، همان چیزی است که زندگی‌تان را با آن می‌سازید و تبدیل به همان می‌شوید.» برای موفق شدن، باید به موفقیت فکر کنید. فقط از راه تعمق در موفقیت است که می‌توانید آرزوی موفق شدن را خلق کنید. باید خیال واضحی از آنچه که دوست دارید آن را به دست آورید، داشته باشید. این آرزو و خواسته، باید شما را از پا درآورد. اگر این آرزو شما را از پا درآورد، بالاخره روزی تحقق خواهد یافت.
 
7- جرات داشته باشید و خود را باور کنید
دیل کارنگی می‌گوید: «کسی به بعیدترین نقطه می‌رسد که می‌خواهد کاری را انجام دهد و جرات انجامش را دارد. قایق اطمینان از ساحل دور نمی‌شود.» آیا جرات انجام کارهای غیرممکن را دارید؟ هیچ وقت نباید در زندگی‌تان، زمانی باشد که شما سعی بر انجام غیرممکن‌ها نداشته باشید. غیرممکن‌ها هستند که شما را پرورش می‌دهند و به شما آن چیزی را نشان می‌دهند که باید به آن تبدیل شوید.
بسیاری از داوطلبان، وقتی حرف آزمون سراسری و آزمون به میان می‌آید، خود را دست کم می‌گیرند و موفقیت در رشته‌ها و دانشگاه‌های خوب را در حد خود نمی‌دانند و یا از مطالعه و یادگیری بعضی از مباحث سخت نگرانند یا احساس می‌کنند آن طور که باید و شاید، مطالعه و آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون ندارند. همین ترس و افکار منفی باعث می‌شود تا فرد، خود را پایین‌تر و کمتر از حدی تصور کند که هست یا می‌تواند باشد، و به این صورت برای موفقیت تلاش نمی‌کند.
شروع کنید و جرات داشته باشید و از دایره آسایش و راحتی خود دورتر بروید و خودتان را رشد دهید. میزان کاری را که انجام می‌دهید، افزایش دهید و انتظاراتتان را بیشتر نمایید و قوه تصور و خیالتان را تقویت کرده و به توانایی‌ها و قابلیت‌های خود اطمینان نموده و آنها را باور کنید. باز هم تکرار می‌کنیم: باور کنید که می‌توانید.
 
8- متعهد و وفادار باشید
ماریو آندرتی می‌گوید: «آرزو، کلید انگیزه است، ولی اراده و تعهد است که موجب پی‌گیری مداوم هدفتان می‌شود؛ تعهد به برتری که شما را قادر می‌سازد به موفقیتی که به دنبالش هستید برسید.» آیا اراده دارید؟ فرد مصمم بیشتر از هزاران فرد بی‌علاقه، موفق می‌شود. آرزو، اراده و تعهد، از لحاظ استراتژیک، شما را در موقعیت موفقیت قرار می‌دهند.
    بسیاری از داوطلبان هدف دارند و خوب برنامه‌ریزی می‌کنند، اما وقتی زمان عمل فرا می‌رسد، یا اصلاً اهل عمل نیستند یا اینکه کم کم دست از تلاش بر می‌دارند. اگر به هدف خود متعهد و وفادار نباشید، بمرور انرژی و توان لازم را برای رسیدن به آن هدف، از دست خواهید داد. برای هر یک از ما اتفاق می‌افتد که روزهایی ناامید شده و دست از کار بکشیم و خسته یا بیمار شده و نتوانیم تلاش کافی داشته باشیم و انرژی ما برای مدتی تحلیل رود. این موضوع مهم نیست؛ مهم این است که بتوانیم خود را از این شرایط بیرون آورده و دوباره تلاش کنیم. برای انجام این کار نیز لازم است که پیوسته اهداف خود را در منظر چشمان خود تجسم کرده و به خود یادآوری کنیم که برای رسیدن به هدفمان باید تلاش و کوشش نماییم.
 
9-   نرخ شکست خود را دو برابر کنید
توماس جی. واتسون می‌گوید: «می‌خواهید فرمولی برای موفقیت به شما ارایه بدهم؟ خیلی ساده است؛ نرخ شکست خود را دو برابر کنید. شما به شکست به عنوان دشمن موفقیت می‌نگرید؛ ولی اصلاً این طور نیست. شاید شکست شما را دلسرد کند یا شاید از آن چیزی یاد بگیرید؛ پس پیش بروید و اشتباه کنید. هر کاری که می‌توانید، بکنید؛ چون باید به یاد داشته باشید که آنجا جایی است که موفقیت را خواهید یافت.» 
برخی از داوطلبان تصور می‌کنند که از همان ابتدای زمان آمادگی برای آزمون سراسری، باید همه تست‌ها را درست جواب دهند، همه نکات را بدانند و همه آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر بگذرانند؛ اما این تصور، درست نیست. ممکن است در راه هدفی که می‌خواهید به آن برسید سختی زیادی را تحمل کنید، شکست بخورید و حتی یک یا چند سال پشت آزمون سراسری بمانید؛ اما مهم این است که این شکست ها به شما درس موفقیت بدهد؛ درس چگونه بودن و چگونه تلاش کردن برای سال بعد؛ پس اگر می‌خواهید موفق شوید، بدانید که شکست خوردن بد نیست؛ ضمن آنکه هیچ فردی با چند شکست کوچک، موفق نمی‌شود. شکست، راه رسیدن به موفقیت است؛ پس، از زمین خوردن نترسید و این بار، محکم تر و حساب شده‌تر قدم در راه بگذارید.
 
10-   به سمت موفقیت بروید
ماروا کالینز می‌گوید: «موفقیت به سمت شما نمی‌آید، بلکه شما باید به طرفش بروید.» موفقیت از آسمان در آغوش شما نمی‌افتد؛ باید به دنبالش بروید، تعقیبش کنید و بیشتر از هر چیز دیگری آن را بخواهید. همه عزیزان داوطلب دوست دارند که در آزمون سراسری، دارنده رتبه برتر شوند و علاقه دارند که در یکی از بهترین رشته‌های گروه آزمایشی خود در بهترین دانشگاه‌ها پذیرفته شوند؛ اما نکته مهم این است که بدانیم برای رسیدن به آن، چه می‌کنند. یک فرد تنبل موفق نخواهد شد؛ فقط کسانی که برای رسیدن به هدف زحمت بکشند، موفق خواهند شد؛ پس تلاش کنید، تلاش کنید و باز هم تلاش کنید و با این تلاش‌ها، گام به گام، به سوی موفقیت و اهدافتان حرکت کنید. مطمین باشید در راهی که در پیشِ رو دارید، موانع زیادی خواهد بود؛ اما این خواستن، انگیزه، علاقه، برنامه، تعهد و وفاداری‌تان به هدف، خسته نشدن و استواری شماست که بالاخره همه چیز را شکست داده و شما را به موفقیت خواهد رساند.
 
    و حرف پایانی اینکه:

 موفقیت، پیش رفتن است، نه به نقطه پایان رسیدن. هر روز صبح در آفریقا، آهویی از خواب بیدار می‌شود و برای زندگی کردن و امرار معاش، در صحرا می‌چرد. آهو می‌داند که باید از شیر سریع‌تر بدود؛ چرا که
در غیر این صورت، طعمه شیر خواهد شد. شیر نیز برای زندگی و امرار معاش در صحرا می‌گردد و
می‌داند که باید از آهو سریع‌تر بدود، تا گرسنه نماند. مهم این نیست که تو شیر باشی یا آهو؛ مهم این است که با طلوع آفتاب از خواب برخیزی و برای زندگی‌ات، با تمام توان و وجود، شروع به دویدن کنی.