آمادگی برای کنکور پیش رو

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

راز صدای قولنج انگشت ها کشف شد


دانشمندان به راز صدایی که از شکستن قولنج انگشتان دست بیرون می‌آید پی‌برده‌اند. آنها از سونوگرافی برای پایان دادن به سال‌ها بحث و جدل در خصوص سرچشمه این صدا استفاده کرده‌اند.
 دانشمندان به راز صدایی که از شکستن قولنج انگشتان دست بیرون می‌آید پی‌برده‌اند. آنها از سونوگرافی برای پایان دادن به سال‌ها بحث و جدل در خصوص سرچشمه این صدا استفاده کرده‌اند.

دکتر رابرت بوتین به همراه یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه دیویس در ایالت کالیفرنیای آمریکا تابستان امسال از سی فرد سالم بزرگ‌سال که به طور مرتب قولنج انگشتان دستشان را می‌شکستند و ده نفر که عادت به این کار نداشتند عکاسی فراصوتی کردند. گروه سی‌نفره گفته بودند که سال‌هاست به طور متوسط روزی بیست بار قولنج انگشتان دستشان را می‌شکنند.

محققان از این چهل نفر خواستند که قولنج بند اول انگشتان دستشان را در حالی‌که از آنها عکسبرداری فراصوتی می‌کردند، بشکنند. بدین ترتیب آنها چهارصد عکس و صدا جمع کردند.در حالیکه محققان انتظار داشتند که چیزی در اطراف استخوان‌های مفاصل انگشت ببینید که منجر به صدای «تق» مانند شکستن قولنج می‌شود، اما به چیزی کاملا غیرقابل انتظار برخوردند.
خواندن ادامه مطلب
ادامه مطلب...
۲۶ آذر ۹۴ ، ۰۸:۲۵ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
admin

سرطان استخوان متاستاتیک چیست؟


برخی از انواع سرطان‌ها در استخوان آغاز می‌شوند. سرطان استخوان واقعی شامل استئوسارکوم، کندروسارکوما، تومور اوینگ، و ... است. اما بیشتر سرطان‌های دیگر با گسترش و متاستاز استخوان‌ها را تحت تأثیر می‌گذارند که به آنها سرطان استخوان متاستاتیک می گویند.
سرطان استخوان متاستاتیک شایع‌ترین سرطان بعد از ریه‌ها، کبد و بافت‌های اسکلتی است. رشد سلول‌های سرطانی در استخوان‌ها می‌تواند منجر به درد و شکستگی استخوان شود. این درد بدون فعالیت بدنی رخ می‌دهد و تقریباً نگران کننده است.


تقریباً هر نوع سرطان می‌تواند به استخوان گسترش یابد اما رایج‌ترین آنها عبارتند از سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان تیروئید، سرطان کلیه و سرطان پروستات.


استخوان‌های ستون فقرات، لگن، دنده‌ها، جمجمه، بازو، استخوان‌های بلند و ... بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند.


اشعه ایکس، اسکن استخوان، ام آر آی، توموگرافی، تجزیه و تحلیل شیمیایی خون، آزمایش ادرار و بیوپسی استخوان از راه‌های تشخیص سرطان استخوان متاستاتیک هستند.


داروهای تقویت کننده استخوان‌ها و کاهنده درد، شیمی درمانی، هورمون درمانی، پرتودرامنی و جراحی برای درمان این بیماری کاربرد دارند.


۲۶ آذر ۹۴ ، ۰۸:۲۰ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
admin

کلید پیشگیری از سرماخوردگی

یک مشاور تغذیه گفت: بهترین راه مقابله با سرماخوردگی استفاده از مرکبات و مقاوم‌سازی سیستم ایمنی بدن است.

گلزار مولایی اظهار کرد: مرکباتی همچون شلغم منبعی سرشار از آنتی بیوتیک است که مصرف این ماده غذایی در فصل سرما به افزایش سیستم دفاعی بدن در مواجهه با سرما کمک کرده و از بروز سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن مصرف دم‌کرده‌ها در طول فصل سرما نیز مفید بوده و نوشیدن چند مرتبه در روز توصیه می‌شود.
ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۴ ، ۱۳:۰۴ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
admin

خطرات جدی کمبود پتاسیم

پتاسیم از جمله املاح مهم در بدن است که افراد کمتر نسبت به برطرف کردن نیاز خود به آن توجه دارند اما کمبود آن برای سلامتی مضر است.

 این ماده معدنی مهم نقش اساسی در بسیاری از ضروری‌ترین عملکردهای بدن از جمله تنظیم مایعات و کارکرد صحیح ماهیچه‌ها بازی می‌کند. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که دریافت این ماده معدنی ممکن است فرد را از ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی حفظ کند.


با وجود نیاز بدن به ماده معدنی پتاسیم افراد کمی نسبت به تامین آن توجه دارند. پزشکان توصیه می‌کنند افراد بزرگسال حداقل در روز باید 4700 میلی گرم پتاسیم دریافت کنند اما بیشتر انسان‌ها نیمی از این میزان پتاسیم را مصرف می‌کنند.
ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۴ ، ۱۰:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
admin